Skip to content
Μαθήματα ινδικής φιλοσοφίας: 5ος Κύκλος «Βεδάντα και Τάντρα»

Μαθήματα ινδικής φιλοσοφίας: 5ος Κύκλος «Βεδάντα και Τάντρα»

  • by

Το Κέντρο Ινδικών και Ελληνο-Ινδικών Σπουδών Αθηνών διοργανώνει ένα νέο κύκλο διαδικτυακών μαθημάτων Ινδικής Φιλοσοφίας υπό την καθοδήγηση του Ινδολόγου καθηγητή Δημήτρη Βασιλειάδη με θέμα, «Βεδάντα και Τάντρα». Πρόκειται για τον 5ο κύκλο της σειράς «Εισαγωγή στην Ινδική Φιλοσοφία». Σπουδαστές που έχουν βασικές γνώσεις της φιλοσοφίας, αλλά δεν έχουν παρακολουθήσει τους προηγούμενους κύκλους, μπορούν επίσης να εγγραφούν.

Διάρκεια: Τα μαθήματα θα γίνονται κάθε Τετάρτη σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα αρχίζοντας την πρώτη Τετάρτη του Οκτωβρίου. Συνολική διάρκεια κύκλου ένα εξάμηνο.

Πρωινό τμήμα: Κάθε Τετάρτη από τις 12:00 έως τις 2:00 μ.μ. Έναρξη: 5 Οκτωβρίου 2022. 

Βραδινό τμήμα: Κάθε Τετάρτη από τις 19:30 έως τις 21:30 μ.μ. Έναρξη: 5 Οκτωβρίου 2022.

Για περισσότερες πληροφορίες και εγγραφές στείλτε μέιλ στο indogreekstudies@gmail.com

Πρωινός διαλογισμός του Σανκαρατσάρια

Μελέτη Φιλοσοφικών Κειμένων

Η Αβαντούτα Γκίτα είναι ένα από τα πλέον αντιπροσωπευτικά έργα της φιλοσοφίας των ασκητών της Ινδίας. Το έργο αποδίδεται στον Ντατατρέγια, τον πρώτο δάσκαλο των γυμνών ασκητών (αβαντούτα), ο οποίος αναγνωρίζεται ως μία ενσάρκωση της ινδουιστικής θείας τριάδας του Βράχμα, Βίσνου και Σίβα και λατρεύεται σε όλη την Ινδία.

H Βιβέκα-Τσουνταμάνι (κορυφαίο κόσμημα της διάκρισης) είναι μια εισαγωγική πραγματεία της Αδβαϊτά Βεδάντα που αποδίδεται παραδοσιακά στον Αντιγκούρου Σανκαρατσάρια (8ος αι. μ.Χ.) Το κείμενο παρουσιάζει βασικές έννοιες της Βεδάντα όπως η διάκριση μεταξύ πραγματικού (αμετάβλητου, αιώνιου) και μη πραγματικού (μεταβαλλόμενου), τη σχέση του κόσμου με το πνεύμα, την ενότητα του Άτμαν και του Μπράχμαν και την αυτογνωσία ως κεντρικό καθήκον της πνευματικής ζωής.

Η Σίβα Σούτρα είναι το βασικότερο και σημαντικότερο κείμενο της ταντρικής παράδοσης του Σαϊβισμού του Κασμίρ. Συγγραφέας του κειμένου είναι ο Βασουγκούπτα που έζησε τον 9ο αιώνα μ.Χ. κοντά στο Σρίναγκαρ, τη σημερινή πρωτεύουσα του Κασμίρ. Η παράδοση του σαϊβισμού, ωστόσο, ενστερνίζεται ότι αληθινός συντάκτης του είναι ο ίδιος ο θεός Σίβα.

H Σπάντα Καρίκα αποτελεί ένα είδος σχολιασμού της Σίβα Σούτρα Σύμφωνα με τη Σάιβα παράδοση, η θεία συνείδηση ​​δεν είναι αδρανής όπως στη Βεδάντα, αλλά ένας δημιουργικός παλμός που σφύζει από ζωή. Στη Σίβα Σούτρα, είναι η ουσία του φωτός (πρακάσα) του θείου που τονίζεται, ενώ στη Σπάντα Καρίκα τονίζεται η δυναμική συνείδησή του (βιμάρσα). Τα δύο βιβλία μαζί μας δίνουν μια ολοκληρωμένη εικόνα της φιλοσοφίας του σαϊβισμού.

Η Πρατιαμπίγκια Χριντάγιαμ (αναγνώριση της θείας ουσίας) είναι ένα βασικό κείμενο της σχολής πρατιαμπίγκια του Σαϊβισμού του Κασμίρ, η οποία υποστηρίζει ότι ολόκληρος ο υποκειμενικός και αντικειμενικός κόσμος της δημιουργίας αποτελεί προβολή της θείας συνείδησης.